Gașca de Dezvoltare

 

DESCRIEREA proiectului

Credem într-un Făgăraș și într-o Românie în care tinerii rămân, ba chiar se întorc. Într-un Făgăraș spre care și în care oamenii vin nu doar ca să ne vadă cetatea, ci și să se stabilească.
Credem într-un Făgăraș în care un număr cât mai mare de tineri își pot pune în valoare și în slujba comunității talentele. Și toți au calități, chiar dacă diferite.
Credem într-un Făgăraș în care cât mai mulți dintre tineri au încredere în calitățile lor, au motivația necesară pentru a oferi comunității aceste calități, au abilitatea de a comunica și a se conecta cu cei din jur astfel încât calitățile lor să influențeze pozitiv, cu integritate societatea în care trăiesc și aceasta să-i recompenseze pe măsură, dând sens prezenței lor în orașul nostru.

Prin acest proiect unic (cel puțin în România) oferim tinerilor făgărășeni posibilitatea de a-și dezvolta abilitățile cheie necesare fiecărui om pentru a se manifesta în comunitate, pentru a-și pune în valoare talentele naturale: motivația, abilitatea de a comunica conștient și intenționat, abilitatea de a se conecta in mod real și cu rost cu cei din jur, precum și abilitatea de a influența în mod integru și pozitiv.

Știința Motivării sau Psihologia Motivației spune că orice om se naște motivat. Ceea ce face diferența în viață este calitatea motivației. Și totul începe cu inteligența emoțională a fiecăruia care, dacă nu este antrenată în mod intenționat și disciplinat, se formează în nota mediului înconjurător imediat. O inteligență emoțională scăzută duce la motivație lipsită de valori puternice, lipsită de un scop mare, pe termen lung, la neasumarea propriilor rezultate, la așteptarea unor salvatori mereu externi. Înțelegerea motivației optime și dezvoltarea abilității de (auto)motivare îi ajută foarte tare pe oameni să facă alegeri potrivite, să trateze schimbarea nu cu frică, ci ca pe o oportunitate de dezvoltare, să nu renunțe la visurile lor și să pună mare preț pe comunitate, pe forța grupului.
Conform principiului „ce a fost mai întâi: oul sau găina?”, ne putem pune întrebarea: „ce apare mai întâi: Motivația sau Comunicare?”. Răspunsul e greu de dat. Fără motivația potrivită, nu comunici. Fără comunicare, nu există motivație. Cele două se susțin reciproc. Comunicarea este cea cu care crește și se prăbușește cam totul în viață, indiferent că vorbim de integrarea în comunitate, de viață personală / de familie ori de proiecte profesionale sau comunitare. Și comunicarea nu se dezvoltă de la sine. Are nevoie de implicarea organizată.

„Toți comunicăm, dar puțini stabilim și relații”, spune John C. Maxwell, declarat cel mai influent expert în leadership la nivel mondial, în ultimii 7 ani.

Comunicarea are un scop.

Comunicarea în sine e un scop.

Comunicarea e un instrument esențial de Conectare.

Comunicarea se face pentru a conecta oamenii. Prin definiția sa psiho-biologică, omul e o ființă socială: poate mult mai multe alături de ceilalți decât poate de unul singur. Din păcate, societatea ultimelor decenii a stimulat în mod extrem individualismul, egoismul, convingerea că în vârf trebuie să ajungi singur ca să poți fi considerat suficient de bun, iar acum culegem „roadele”. În marile universități ale Statelor Unite, voluntariatul este o condiție obligatorie pentru un candidat la admitere: să aibă în CV activități de voluntariat certificate.

De capacitatea unui om de a se conecta, de a relaționa depinde cât de departe este pregătit să ajungă în viață. Depinde inclusiv venitul său financiar.

Oamenii în general și tinerii în special rămân sau merg acolo unde simt că e susținută creșterea lor.

Asta este esența leadership-ului: liderii susțin creșterea celorlalți iar aceștia îi urmează nu din constrângere, nu pentru că au fost manipulați, ci pentru că simt beneficiile.

Pe același principiu, tinerii se vor dedica unei comunități care îi susține mai mult decât altele.

Credem că pentru o comunitate puternică este necesar și benefic să sprijinim creșterea tinerilor noștri prin metode aplicate pentru îmbunătățirea Conștienței, Prezenței și Autocontrolului, pentru dezvoltarea Motivației-Comunicării-Conectării-Influenței, pentru creșterea capacității de Public Speaking. Restul, felul în care-și vor pune talentele în slujba comunității și impactul lor în cadrul acesteia … sunt efecte.

Să-i pregătim astăzi pe adolescenți, pe tineri să ne conducă pe toți mâine. Să-i susținem astăzi pentru a deveni mâine liderii pe care poate nu i-am avut niciodată. Au toate resursele necesare pentru a fi mai buni decât noi, mai buni pentru Făgăraș, pentru România!

Credem că educația de leadership e necesar să fie parte importantă în dezvoltarea comunităților sănătoase ale prezentului și viitorului. O comunitate care investește în această direcție este ca un om care investește timp în sport pentru a nu cheltui mai târziu pe medicamente. Iar Făgărașul va fi prima comunitate din România care susține un proiect consistent, pe termen mediu, de educație de leadership pentru tinerii săi. Educația ocazională plantează semințe. Un proiect susținut pe termen mediu și lung crește vlăstari viguroși din respectivele semințe.

 

CONTRIBUȚIA pe care o aduce proiectul la DEZVOLTAREA COMUNITĂȚII FĂGĂRĂȘENE

Indiferent ce vârste avem, ce obiective ne setăm în viață, în ce domenii ne desfășurăm activitatea, fără Motivație-Comunicare-Conectare-Influență nu ne vom putea conduce nici măcar pe noi înșine, cu atât mai puțin pe ceilalți. Iar România și Făgărașul au nevoie de oameni care să o conducă. Să o conducă într-o direcție coerentă și consecventă, într-o direcție care să confirme prin rezultatele obținute.

Oamenii își pierd foarte ușor motivația de calitate și nu mai învață, nu mai muncesc, nu se mai implică, nu mai obțin rezultate.

Oamenii consideră, în mod eronat, că au comunicat când tot ce au făcut, de fapt, a fost să vorbească. Dar comunicarea are câteva elemente-cheie care se dezvoltă numai prin exercițiu intenționat și disciplinat.

Oamenii așteaptă ca alții să vină și să se conecteze cu ei, dar puterea e la cel care inițiază conectarea, care dezvoltă relații, care învață în fiecare zi cum să o facă mai bine.

Oamenii vor să influențeze, dar, de multe ori, tot ce reușesc este să sperie, să oblige de pe poziții de forță ori să manipuleze. Însă cei care ne influențează pozitiv chiar și astăzi, la mulți ani după ce au dispărut fizic, sunt adevărații „influenceri”: Gandhi, Mandela… personaje pe care le cităm cu plăcere și a căror influență în lume ne-ar plăcea să o avem.

Tinerii sprijiniți prin acest proiect vor deveni lideri la diverse nivele ale comunității, vor ajuta la creșterea celor din jur și a comunității, în ansamblu. Foarte important, tinerii care sunt sprijiniți să se dezvolte prin acest proiect și altele similare vor dobândi un sentiment de apartenență la comunitate, vor deprinde obiceiul de a da înapoi comunității și vor fi mai puțin tentați să migreze înspre alte comunități.

 

BENEFICIAZĂ DIRECT de acest proiect

Beneficiarii direcți sunt 35 de tineri făgărășeni cu vârste între 15-20 de ani, care sunt sprijiniți consistent și consecvent, timp de 12 luni, să deprindă abiliățile mai sus menționate.

Deci:

Ce ANTRENEAZĂ practic și ce DEZVOLTĂ,
Ce CÂȘTIGĂ și ce BENEFICII au
tinerii participanți în acest program

  • Tehnici de identificare și gestionare a emoțiilor – la propria persoană și la ceilalți. Roata Emoțiilor: emoțiile primare, emoțiile secundare. Sunt emoțiile pozitive și negative? Când o emoție „negativă” poate fi ușor considerată pozitivă? Tehnici, exerciții, aplicații de creștere a inteligenței emoționale.* Motivația: factori motivaționali, tehnici de (auto)motivare, ce Nu funcționează așa cum credem, cum ne transformăm mecanismele interioare de automotivare.
  • Modele eficiente de învățare, înțelegere și integrare a informațiilor.
  • Managementul conflictelor. Dezvoltarea capacității de a identifica și abandona rolurile de joc manipulativ: victimă, agresor, salvator. Înțelegerea stimei de sine, a imaginii de sine, a încrederii în sine și dezvoltarea ei în fiecare zi. Răspunsul eficient la bullying și anularea lui în diverse împrejurări.
  • Metode de recunoaștere a convingerilor limitative și de schimbare a lor.
  • Dezvoltarea abilităților practice de comunicare și conectare cu oamenii în funcție de profilul de personalitate al fiecăruia. Dezvoltarea carismei.
  • Comunicare 1 la 1, comunicare în grup restrâns și vorbit în public. Comunicare intergenerațională.
  • Dobândirea capacității de citire a limbajului verbal, paraverbal, nonverbal la interlocutori. Care-s cele mai puternice elemente de limbaj nonverbal? Cât de important este limbajul nonverbal ca factor motivațional?
  • Managementul riscului și al eșecului la nivelul adolescenților. Înțelegerea oportunităților generate de Nou, Confuzie și Eșec. Dezvoltarea rezilienței (revenirea după o pierdere, după o cădere, după un eșec) și a capacității de a lua decizii câștigătoare.
  • Leadership. Ce este o echipă? Cum știm că facem parte dintr-o echipă și nu doar dintr-un grup de oameni care învață/lucrează împreună? Cum construim echipe? Cum să nu ne lăsăm trași în jos de echipă? Cum conducem în mod productiv pentru toată lumea? Cum să mă conduc pe mine însumi astfel încât să Inspir, să Motivez, să Responsabilizez mai ușor? Diferențele majore dintre un Manager și un Lider.
  • Stabilirea de obiective și învățarea procesului de atingere a lor. Cum ne setăm obiectivele? Înțelegerea importanței și a urgenței. De ce renunțăm atunci când renunțăm și cum putem transforma renunțarea într-un aliat constructiv. Paralela dintre Eficiență și Eficacitate. Îmbunătățirea celor două.

 

BENEFICIAZĂ INDIRECT de acest proiect

Leadershipul înseamnă Influență; nici mai mult, nici mai puțin. Influența se construiește pe axa Motivație-Comunicare-Conectare.

Omul are nevoie să învețe a influența puternic și cu integritate, să știe că influența adevărată se bazează pe caracter, nu pe funcții sau poziții. „Știi că ești un lider bun din momentul în care te-ai întors cu spatele”, spune Maxwell. Ce fac oamenii cu care ai convenit că au ceva de făcut? Se apucă de treabă sau se bucură că ai plecat și își spun că vor începe „de mâine”?

Într-o organizație de voluntari, fiecare dintre noi își poate testa cu adevărat influența. Acolo unde nimeni nu e obligat să facă ceva, acolo unde nu există contracte și recompense materiale. Influența e dată exclusiv de felul în care îi inspiri pe oameni, de puterea exemplului.

Unul din obiectivele principale ale proiectului este ca încă din perioada desfășurării acestuia influența pozitivă a participanților să devină remarcabilă în mediile în care aceștia se manifestă: familie, școală, activitățile comunitare la care participă, grupul de prieteni, etc

Abilitățile și obiceiurile pe care cei 35 de tineri le deprind în timpul acestui proiect sunt în mod esențial transmisibile. Obiceiurile bune se iau (la fel ca și cele mai puțin benefice) și liderii adevărați cresc lideri în jurul lor. Sute de făgărășeni vor fi atinși indirect de acest program încă din primul an.

Beneficiarii direcți ai educației de leadership ”sfințesc locul”, contribuie la un climat constructiv în comunitate și aduc plusvaloare proiectelor în care se implică. Transformarea lor fiind evidentă pentru cei din jur, un beneficiu indirect va fi și orientarea mai multor membri din comunitate spre educația de leadership și, pe termen lung, vom vedea o dezvoltare exponențială a climatului social, antreprenorial în comunitate.

Abilitățile dezvoltate prin acest proiect îi ajută pe participanți să își crească potențialul de învățare, prin urmare vor beneficia mai mult de pe urma facultăților urmate ulterior. Combinând acest aspect cu credința că simțindu-și creșterea sprininită acasă vor fi mai puțin tentați să se stabilească în alte comunități, rezultă că vor aduce înapoi în comunitate mai multe cunoștințe la finalul educației universitare.

 

REZULTATELE vizate și IMPACTUL estimat

35 de tineri dezvoltă stimă de sine, abilități de a se conecta, de a influența, de a conduce un grup sau pe ei înșiși spre rezultate și de a-i pune în valoare pe cei din jur. De asemenea, își dezvoltă obiceiul și ușurința de a lua inițiative, responsabilitatea și consecvența.

Plantăm semințe, deschidem perspective: în fiecare week-end câte un invitat din comunitate va asista și se va convinge de valoarea educației de leadership pentru dezvoltarea oricărei persoane.

Profităm de prezența în Făgăraș a celor 3 coachi/traineri prin proiecte tangente care să aducă plusvaloare comunității locale (doi dintre ei au oferit deja sesiuni de leadership games unui grup de 34 de făgărășeni).

În urma precedentelor vizite ale trainerilor vizați tinerii au transmis acasă și în cercurile de prieteni entuziasmul față de această zonă de învățare, conștientizarea mecanismelor prin care pot își pot accelera creșterea. Au transmis chiar din orele următoare și o parte din cunoștințele dobândite, asta reliefând deja ceea ce estimăm că se va întâmpla: tot ceea ce ei asimilează în aceste 12 luni radiază în jurul lor și se va răspândi în întreaga comunitate. Nimic din ce învață nu e, de fapt, doar pentru ei.

 

PROGRAMUL și ACTIVITĂȚILE

Selecția celor 35 de tineri între 15 și 25 de ani: 1 – 30 septembrie 2023;
– Procurarea materialelor necesare și semnarea contractelor pentru facilitatori, spațiu și catering: 15-30 septembrie 2023;
– Împreună cu beneficiarii proiectului stabilim 12 week-end-uri, câte unul pe lună.

În fiecare dintre acestea se vor desfășura câte două sesiuni de training. 6 ore sâmbătă + 6 ore duminică.

Tot împreună cu beneficiarii stabilim 10 date pentru sesiuni de training pe o platformă online, care vor completa sesiunile desfășurate în Făgăraș, în special pe partea de public speaking.

Rezumat:

12 luni
un week-end pe lună;
2 zile pe week-end x 6 ore = 12 ore pe lună x 12 luni = 144 ore de training în Făgăraș;
10 sesiuni x 1.5 ore de training online = 15 ore.

Total 159 de ore de training.